Zeker Energie

Verlicht en Verwarmt

Energie voor cliënten met financiële problemen: Waar moet je op letten?

Tijdens de gesprekken die wij met nieuwe en bestaande cliënten voeren, valt het ons op dat er vaak weinig aandacht wordt besteed aan alle voorwaarden van energieleveranciers. Begrijpelijk, want bijna niemand leest bij het aangaan van een overeenkomst verder dan “uw contract gaat in op datum X en loopt tot datum X, met een maandbedrag van X”. Ongeacht het product of de dienst die afgenomen wordt.

Dit terwijl juist die overige voorwaarden van groot belang zijn voor onze gezamenlijke cliënt, als het gaat om energie.

Waar moet je als bewindvoerder, schuldhulpverlener of vrijwilliger op letten, wanneer je voor je cliënt op zoek gaat naar een nieuwe energieleverancier? Hier vast een paar relevante onderwerpen:

  • Brengen ze borg in rekening en verbinden ze daar evt. extra voorwaarden of een onderzoek aan?;
  • Kan je, wanneer een nieuwe cliënt nog geen uitkering ontvangt of de financiële situatie nog gestabiliseerd moet worden, uitstel krijgen terwijl er wel direct energie geleverd wordt?;
  • Mag je altijd een regeling treffen, of alleen voor jaar- en eindnota’s?;
  • Mag je meerdere keren per jaar een regeling treffen als dat nodig is?;
  • Moet de achterstand groter dan een bepaald bedrag zijn om überhaupt een regeling te mogen treffen (voorbeeld dat ik tegen kwam: tot €150,- moet altijd ineens voldaan worden)?;
  • Hoe lang mag een regeling duren? Vragen ze wat de cliënt kan missen, of leggen ze een termijnbedrag op, zonder te vragen wat er überhaupt mogelijk is?;
  • Brengen ze administratiekosten in rekening wanneer een achterstand wat langer blijft staan?;
  • Brengen ze administratiekosten in rekening wanneer er een regeling getroffen moet worden?;
  • Dragen ze cliënten over naar incassobureaus, die feitelijk alleen extra kosten in rekening brengen?

Als het antwoord op deze vragen niet is wat u zou verwachten, dan moet u zich toch eens afvragen of de huidige of toekomstige leverancier onze cliënt wel echt begrijpt en of deze wel echt voor onze cliënt bestaat. Wij denken namelijk van niet…

Met vriendelijke groet,

Arthur Stam

Zeker Energie

De leverancier die uw cliënt wél begrijpt