u vindt ons ook in

Zeker Energie

Verlicht en Verwarmt

Bel mij niet.

Iedereen kent de irritatie van gebeld worden door een verkoper. Tegenwoordig is het
privé gelukkig een stuk minder door het bel-mij-niet register, maar ik herinner het me
nog goed van vroeger, bij mijn ouders thuis. In de tijd dat mensen thuis nog een
vaste telefoon hadden. Vlak voordat we aan tafel gingen voor het gezamenlijk diner
ging de telefoon. Mijn vader nam op, ‘met Stam’. Meestal duurde het gesprek dat
volgde een seconde of 10, waarna mijn vader wat verwensingen mompelend aan tafel kwam zitten.

Zakelijk komt het nog steeds veel voor. Zo heb ik er destijds als ZZP-er last van gehad en vervolgens met Zeker Energie ook weer. De KvK schijnt (van horen zeggen) informatie over nieuw ingeschreven bedrijven te koop aan te bieden, waardoor jij als ondernemer vervolgens op bel-lijsten terecht kunt komen. Ik reageerde uiteraard altijd net zoals pa Stam dat vroeger deed.

En nu volgt er een bekentenis mijnerzijds. Toen ik met Zeker Energie begon, ben ik
namelijk zelf ook potentiële klanten/partners gaan bellen. Om ze te vertellen wat wij
doen in/met de energiemarkt, wat onze visie daarop is en hoe wij het goed en menselijk bedienen van de armste mensen van Nederland onze missie hebben gemaakt. Uiteraard in de hoop dat er voldoende aansluiting zou zijn voor een samenwerking. Jawel, verkoopgesprekken dus.

Waar ik achter gekomen ben sinds ik hiermee begon, is samen te vatten in drie
onderdelen:

  1. Als startend bedrijf, zonder marketingbudget en met een zeer specifieke doelgroep
    (gemeenten en bewindvoerders), heb je geen enkele keuze. In het begin heb je nog
    geen mond-tot-mond reclame. Dan heb je nog geen goede naam. Dan moet je wel,
    want je bent overgeleverd aan die eerste klanten die jou de kans geven om jezelf te
    bewijzen (waarvoor nog altijd duizend maal dank).
  2. Het is verschrikkelijk moeilijk en helemaal niet leuk om iemand die daar in principe niet op zit te wachten, lastig te vallen met jouw verhaal. Vooral bewindvoerders niet,
    waarvan je vaak alleen het algemene telefoonnummer hebt, waar ze ook hun
    spreekuur op houden. Hoeveel passie je ook hebt, hoe trots je ook bent op wat je
    doet en hoe mooi je dienst of product ook is. Het behoort tot de moeilijkste en
    spannendste werkzaamheden die ik tot op de dag van vandaag heb uitgevoerd.
  3. Ik ben zelf veel vriendelijker (fatsoenlijker, eerlijk is eerlijk) geworden tegen
    mensen die mij bellen en die mij willen vertellen waarom zij denken dat hun dienst of
    product voor mij, of voor Zeker Energie interessant is. Met belstudenten in een
    callcenter, die geen passie voor hun dienst of product hebben, die niet eens weten
    wie ze aan de lijn hebben (heb er meerdere aan de lijn gehad die mij energie
    probeerden te verkopen), veeg ik uiteraard – immer vriendelijk en correct – volledig de
    vloer aan, waarna ik een klacht indien bij de opdrachtgever omdat ze mij als
    potentiële klant al niet respecteren. Met de rest – collega-ondernemers en mensen
    die met een visie iets moois op te bouwen – ga ik tegenwoordig wel even in gesprek.
    En soms levert dat best iets moois op.