Zeker Energie

Verlicht en Verwarmt

Energie voor cliënten met financiële problemen: Waar moet je op letten?

Energie voor cliënten met financiële problemen: Waar moet je op letten?


In dit onderdeel geen algemene informatie over de energiemarkt, maar juist de energiezaken die voor jou als bewindvoerder relevant zijn. We hebben de informatie in vier categorieën ondergebracht.

 

1.     Nieuw onder bewind

2.     Op zoek naar een geschikte leverancier

3.     De aanmelding, het termijnbedrag en het verbruik

4.     De periode van reguliere levering

 

1.     Nieuw onder bewind

 

Wanneer een nieuwe cliënt onder jouw hoede komt dan zijn er meestal ook op het gebied van energie grote problemen. Er zijn grote achterstanden en de huidige leverancier geeft niet genoeg ruimte dit met ze op te lossen, de netbeheerder staat op de stoep omdat er al geen energiecontract meer is, of heeft die het adres zelfs al fysiek afgesloten.

 

Wanneer er nog een lopend contract is, en er is sprake van achterstanden en/of dreigende afsluiting dan kan het voor jou als bewindvoerder raadzaam zijn direct over te stappen naar een nieuwe partij. Op die manier weet je ook direct of de eindafrekening een terugbetaling of een bijbetaling is. In dat eerste geval heb je wat meer ruimte voor de opstart, in dat tweede geval heb je een realistischer beeld van de schuldenpositie van cliënt. In beide gevallen schoon schip en een nieuwe start.

 

2.     Op zoek naar een geschikte leverancier

 

Wanneer je op zoek gaat naar een geschikte leverancier moet je rekening houden met een aantal zaken die voor jou en/of cliënt van belang zijn. Tarief is uiteraard belangrijk, maar als je vervolgens 15 minuten in de wacht staat bij ieder contact, of €40,- administratiekosten moet betalen wanneer er een keer een achterstand ontstaat, dan ben je dat voordeel snel kwijt. Daarbij is tientallen euro’s verschil per maand op een regulier verbruik echt een utopie. Pas dus op met zogenaamd onafhankelijke vergelijkers en aanbiedingen die te mooi lijken om waar te zijn. Een aantal belangrijke zaken op een rijtje:

 

        Brengen ze geen borg in rekening?

        Hebben ze kennis van zaken? Denk aan, beschikking, MSNP, WSNP etc.

        Trekken ze bij je aan de bel als cliënt overstapt zonder dat jij het weet?

        Is een aanmelding snel geregeld en wordt er ook meegedacht?

        Beginnen ze direct met leveren, ook als je nog even geen budget hebt?

        Mag je ook voor reguliere termijnnota’s een betaalregeling treffen als dat nodig is?

        Brengen ze geen administratiekosten in rekening wanneer er een achterstand ontstaat?

        Kan je er langlopende betaalregelingen treffen als dat nodig is?

        Werken ze met jou samen o.b.v. vertrouwen, of vragen ze steeds budgetplannen op als jij uitstel of een langlopende regeling nodig hebt voor je cliënt?

 

Verder kan je voor jezelf bepalen of  je een portaal belangrijk vindt, liever aparte inloggegevens per cliënt krijgt, of helemaal niets zelf wilt hoeven doen. Ook een vast contactpersoon is voor sommige bewindvoerders een pré.

 

3.     De aanmelding, het termijnbedrag en het verbruik

 

Wanneer je een keuze hebt gemaakt en je hebt de aanmelding gedaan, ontvang je een leveringsovereenkomst of contract. Dit is een belangrijk moment. De meeste leveranciers kijken namelijk niet naar of een termijnbedrag past bij de situatie van jouw cliënt. Wanneer een cliënt ergens pas net woont, of er is een wijziging geweest in gezins- of arbeidssituatie, dan kan er een flinke afwijking zitten in het aangeboden termijnbedrag en het daadwerkelijke verbruik van cliënt. Dit kan in het ergste geval leiden tot een flinke bijbetaling op de jaarnota.

 

 

Afhankelijk van of jouw leverancier dit voor je doet, is het van belang zelf kritisch te kijken naar of het termijnbedrag niet hoog, maar vooral niet te laag is ingeschat. De volgende zaken zijn van belang bij het bepalen of een termijnbedrag passend is:

        Hoe lang woont cliënt al op het huidige adres? Leveranciers kijken namelijk 3 jaar terug. Woont iemand er net, dan is de kans groot dat het verbruik bij de vorige bewoner past, maar niet bij jouw cliënt.

        Gezinssamenstelling uiteraard ook van invloed op het verbruik. Hier zijn landelijke gemiddelden voor berekend die je online kunt vinden, of bij je leverancier op kunt vragen.

        Type woning, een appartement verbruikt natuurlijk minder dan een villa. Hier zijn landelijke gemiddelden voor berekend die je online kunt vinden, of bij je leverancier op kunt vragen.

        Werkt iemand ja, of nee? Onze cliënten zijn minder dan de gemiddelde Nederlander werkzaam. Wanneer iemand overdag ook thuis is dan is dat uiteraard van grote invloed op zijn verbruik.

 

4.     De periode van reguliere levering

 

        Meterstanden: Na de aanmelding is de vaak dreigende afsluiting opgelost en hoeft er in de meeste gevallen niets meer te gebeuren. Wat nog wel heel belangrijk is, zijn de meterstanden en het doorgeven daarvan. Wanneer er geen slimme meter aanwezig is op het adres van cliënt, dan moet je zelf de standen doorgeven. Veel leveranciers sturen je daar een mail over met de mogelijkheid ze in te voeren. Je kunt op de leveringsovereenkomst of het contract zien of de aansluiting een slimme meter betreft, maar als je daar geen tijd voor hebt dan kun je er ook gewoon vanuit gaan dat de meterstanden vanzelf bij jou opgevraagd worden wanneer de leverancier deze nodig heeft.

 

        Herberekeningen en verbruiksoverzichten: Je kunt je leverancier tijdens het contract altijd om een tussentijdse herberekening vragen. De standen worden dan uitgelezen of die geef je zelf door, waarna o.b.v. het verbruik tijdens de contractperiode een extra check gedaan kan worden om extreme afwijkingen te zien en hier evt. op bij te sturen. Het is niet aan te raden om wanneer het verbruik in de zomer zeer laag is, ook het termijnbedrag naar beneden aan te passen. Het termijnbedrag is namelijk altijd een gemiddelde prijs. Zo kan in de zomer een bedrag van 30 euro passend zijn, terwijl je voor diezelfde klant in de winter met 250 euro nog tekort komt. Wanneer er een slimme meter aanwezig is, dan is de leverancier verplicht om maandelijks een verbruiksoverzicht te verzenden.

 

        Variabele contracten: Iedere leverancier moet het jou laten weten wanneer een contract afloopt. Het is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je voordat het contract variabel wordt, overstapt of wanneer je tevreden bent met de huidige partij, het contract verlengd. Variabele tarieven zijn namelijk altijd veel ongunstiger dan vaste tarieven en dit kan op een gemiddeld verbruik oplopen tot wel 15 euro per maand. Sommige leveranciers laten je van tijd tot tijd weten welke klanten er een variabel tarief hebben doordat je het verlengingsvoorstel over het hoofd gezien hebt, of doordat cliënt al een variabel contract had toen deze bij jou onder bewind kwam. Houd er rekening mee dat de zeer grote leveranciers hun cliënt het liefst als slapende klant houden, omdat ze weten dat mensen ieder jaar overstappen en ze je liever meer laten betalen omdat je het vergeet, dan dat ze jou even netjes op hoogte brengen van het feit dat je een stuk goedkoper uit kunt zijn.

 

        Soms laat het budgetplan toe het termijnbedrag iets hoger te zetten dan wat is ingeschat door je leverancier. Dit kan in sommige gevallen een handige spaarpot zijn.